مطالعات اولیه رقابت پذیری را مترادف با عملکرد در نظر گرفته از برخی از اندیشمندان به فرایندهای ویژه ای اشاره می کنند که در سازمان ها فرصت هایی را برای خلق مزیت رقابتی فراهم می کنند . رقابت پذیری به عنوان یک مفهوم چند بعدی با استفاده از متغیرهای :درجه انطباق پذیری سازمان با تغییرات محیط کسب وکار ،مزیت رقابتی و شاخص های عملکرد مورد سنجش واقع می شود. در برخی از تعاریف بر رابطه بین رقابت پذیری و عملکرد سازمانی اشاره شده است رقابت پذیری را به عنوان توانایی افزایش درآمدها با سرعتی برابر با رقبا و ایجاد سرمایه های ضروری جهت رویارویی با آن ها در آینده تعریف می کند. تعریف جامع تری از رقابت پذیری بدین شرح ارائه می کنند رقابت پذیری به معنی توانایی سازمان در جهت ماندگاری در کسب و کار و محافظت از سرمایه های سازمان بدست آوردن بازگشت سرمایه ها تضمین شغل ها در آینده می باشد(آقازاده و اسفیدانی،1387، 92).