اين پژوهش با هدف شناسايي عوامل مؤثر بر ”قصد“ استفاده مشتريان از خدمات بانكداري اينترنتيو با استفاده از مدل پذيرش تكنولوژي ديويس انجام گرفته است. طبق مدل پذيرشتكنولوژي،رفتار استفاده از يك تكنولوژي اطلاعاتي، به ”قصد“ استفاده از يك سيستم خاص مربوطبوده و قصد استفاده نيز به نوبه خود به وسيله ميزان مفيد بودن تكنولوژي مورد نظر از ديدگاه مصرفكننده و ادراكات وي در مورد سهولت استفاده از سيستم تعيين ميشود. در واقع ديويس بيان مي كند كه ادراكات فرد در مورد مفيد بودن يك تكنولوژي خاص و سهولت استفاده از آن، در پذيرشتكنولوژي مورد نظر، بسيار مهم هستند.
در اين پژوهش با استفاده از روش تحقيق ”توصيفي- پيمايشي “ نمونه اي متشكل از ١٢٠ نفر ازمشتريان بانك سامان مورد بررسي قرار گرفته و با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و استنباطي بهبررسي عوامل مؤثر بر قصد استفاده مشتريان از خدمات بانكداري اينترنتي پرداخته شده است. در اينتحقيق تاثير متغير خارجي، خود اثربخشي استفاده از كامپيوتر بر ادراكات فرد، در مورد سهولتاستفاده و مفيد بودن اين خدمات مورد بررسي قرار گرفت.
يافته هاي اين تحقيق نشان داده است كه مدل پذيرش تكنولوژي مدل مناسبي براي شرحرفتار استفاده از خدمات بانكداري اينترنتي است و در واقع ادراكات فرد در مورد سهولت استفاده ازخدمات بانكداري اينترنتي و مفيد بودن اين خدمات و نيز ”خود اثربخشي “ فرد در استفاده از رايانه باقصد استفاده از اين خدمات رابطه مستقيم دارد