پژوهش حاضر با هدف شناسايي عوامل مؤثر بر به كارگيري خدمات"موبايل بانك" با استفاده از مدلي كه بر اساس مدل پذيرش فن آوري وتئوري انتشار نوآوري، طراحي و با نظرخواهي از استادان و صاحبنظران بانكي، بومي گرديده، تهيه شده است. اين مدل، عوامل مؤثر بر به كارگيري خدمات موبايل بانك را به سه بخش ويژگيهاي فن آ وري موبايل بانك، ويژگي هاي روان شناختي و ويژگي هاي جمعيت شناختي تقسيم بندي مي كند.
در اين پژوهش، با استفاده از روشتوصيفي- پيمايشي، نمونه اي متشكّل از 666 نفر از مشتريان بانك تجارت در معرض سؤال قرار گرفته اند و با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي، به بررسي عوامل مؤثر بر كاربرد خدمات موبايل بانك پرداخته شده است.
با توجه به نتايج پژوهش، از بين ويژگي هاي فن آوري موبايل بانك، به ترتيب اولويت، متغيرهاي سازگاري، هزينة استفاده، قابليت آزمون و سودمندي، مؤثرتر هستند؛ در حالي كه پيچيدگي و ريسك درك شده، در اين امر، تأثير چنداني ندارند.
از بين ويژگي هاي روان شناختي، به ترتيب اولويت، خطرپذيري و طرز فكر پيرامون تغيير از عوامل مؤ ثر هستند؛ در حالي كه رهبري عقيده در اين مورد، تأثير چنداني ندارد