هدف تحقیق حاضر، ارزیابی وضعیت موجود و مطلوب توریسم روستایی در شهرستان های آمل و بابل ، بابلسر و ساری با آمیخته بازاریابی می باشد. آمیخته بازاریابی مورد بررسی در این تحقیق شامل ۷ مولفه (7p ) مکان، برنامهریزی و مدیریت، شواهد و امکانات فیزیکی ،تبلیغات و مردم و کارکنان قیمت و محصول می باشدـ در این راستا با پیمایش میدانی و روش تحقیق توصیفی_تحلیلی به گردآوری داده بر اساس پرسشنامه محقق ساخته 48 سوالی که گویه های مربوط به آن با توجه به ویژگیهای جغرافیای توریسم گزینش شدهاند، پرداخت شد. جامعه آماری، کارکنان سازمان های میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری بودند که از بین کارشناسان مربوط به این امر، به صورت تمام شمار (N=90) مورد آزمون قرار گرفتند .پردازش داده ها با نرم افزار spss و آزمونهای میانگین کای اسکوئر، ویلکاکسون و فریدمن صورت گرفت. برای سنجش معناداری تفاوت بین مولفههای آمیخته بازاریابی در دو وضعیت موجود و مطلوب آزمون ویلکاکسون نشان از تفاوت بین دو وضع مورد مقایسه می باشد.
از آزمون فریدمن برای اولویتبندی میزان تاثیر مولفه ها در توسعه توریسم روستایی استفاده شده که نتایج حاکی از اهمیت بالای مولفههای تبلیغات، مردم و محصول از نظر آزمودنی ها در تاثیرگذاری بر توسعه توریسم روستایی در شهرستان های آمل، بابل، بابلسر و ساری می باشد. در نهایت مشخص شد آمیخته ای که از ترکیب ۷ مولفه مذکور تشکیل شده، با سطح معناداری 000/0 و در سطح خطای مجاز 05/0 این قابلیت را داراست تا اولاً، به خوبی بیانگر وضع موجود بازاریابی توریسم روستایی در منطقه بوده و دوم آن باعث ارتقای سطح توسعه روستایی از طریق گسترش توریسم در منطقه مورد مطالعه باشد.