فرش دستباف ایران از دیرباز تاکنون علاوه بر ابعاد اجتماعی فرهنگی و هنری آن جایگاه مهمی در صادرات غیرنفتی کشور داشته است، لذا از اهمیت اقتصادی بالایی در بعد ملی نیز برخوردار می باشد. عوامل معددی از جمله "بازاریابی" میتواند بر افزایش صادرات این کارهای هنری_صنعتی تأثیرگذار باشد. این تحقیق نیز با هدف بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی افزایش صادرات فرش های دستباف تجاری و هنری ایران صورت گرفته است تا بتوان با شناسایی تاثیر هر یک از عناصر و اجزای آمیخته بازاریابی از (نظر گروه مورد مطالعه) و افزایش صادرات فرش های دستباف تجاری و هنری، به سمت افزایش صادرات از طریق آمیخته بازاریابی حرکت کرد. در این پذیرش برای تعریف بخش های هنری و تجاری از منابع تخصصی مرجع استفاده شده است. در مورد آمیخته بازاریابی نیز از مدل p4 کاتلر و شصت شاخص فرعی ذیل چهار عنصر اصلی آمیخته بازاریابی ( ۳۲ شاخص برای محصول، 7 شاخص برای قیمت، 7 شاخص برای مکان، و ۱۴ شاخص پری ترفیع) استفاده گردیده است. این تحقیق فاقد فرضیه بوده و با هدف پاسخ به سوالات تحقیق (۵ سوال اصلی و ۴۲ سال فرعی) با استفاده از آزمونهای فرد با آزمونهای آماری ساختاربندی شده است.جامعه آماری شامل اعضای "اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف ایران" بوده و حجم نمونه نیز با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه "کوکران"، ۵۹ نفر مشخص گردیده است. همچنین پرسشنامه تحقیق پژوهشگر ساخته بوده و پس از آزمون های روائی و پایایی برای این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.
در تحقیق حاضر به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق، کلیه شاخص های اصلی و فرعی از چه نظر مورد آزمون قرار گرفته اند که شامل آزمون معنا دارای تأثیر شاخص بر افزایش صادرات با استفاده از آزمون فرض و آزمون آماری t تک نمونه ایژ آزمون رتبه بندی فریدمن برای رتبه بندی شاخصها درون هر یک از بخشهای تجاری و هنری و آزمون مقایسه زوجی برای مقایسه میزان تاثیر شاخصها بین دو بخش تجاری و هنری میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که از نظر پاسخ دهندگان، چهار عنصر اصلی آمیخته بازاریابی فرش دستباف ایران، بر افزایش صادرات این کالا در هر یک از بخشهای هنری و تجاری تاثیر دارند ولی میزان تاثیر سه عنصر (محصول ، قیمت و ترفیع) در بخشهای تجاری و هنری متفاوت می باشد.
به طوری که تأثیر عنصر "قیمت" در بخش تجاری نسبت به بخش هنری بیشتر بوده و بالعکس آن تاثیر "عناصر محصول و ترفیع" در بخش هنری بیشتر میباشد. نتایج رتبهبندی شاخصها در هر یک از بخشهای فوق نشان میدهند که از نظر پاسخدهندگان، در بخش هنری تاثیر شاخصهای (سلامت بافت، قیمتگذاری بر اساس جنس پارز و رجشمار فرش، روش های فروش حضوری و بازاریابی مستقیم و عرضه از طریق نفوذ بیشتر در بازارهای کنونی فرش دستباف) و افزایش صادرات نسبت به سایر شاخصهای بیشتر است. همچنین در بخش تجاری تاثیر شاخص های (زیبایی و تناسب فرش از نظر مشتری، کاهش قیمت تمام شده فرش در کشور، افزایش نقاط عرضه از طریق ورود به بازارهای جغرافیایی جدید و نمایشگاههای تخصصی در بازارهای خارجی (بازارهای هدف)) و افزایش صادرات نسبت به سایر شاخص ها بیشتر می باشد.