از جمله مسايل پيش روي برنامه ريزان بازاريابي جهت نيل به مزيت رقابتي پايدار ، به ويـژه در حوزة محصولات مصرفي با دوام بـا گـستره عرضـه و تقاضـاي فـصلي، طراحـي و توسـعه آميخته اثربخش بازاريابي است . بدين ترتيب بـه منظـور برخـورداري از آميختـه اي منـسجم و پويا، تصميمگيري در مورد تعيين ارزش هر يک از عناصر آميختـه و شـيوه تعامـل عناصـر بـا يکديگر جهت پاسخ گويي به تغييرات محيطي راهبرد مؤثري خواهد بود. هدف اصلي تحقيق حاضـر تعيـين ارزش و سـهم هريـک از متغيرهـاي مـؤثر در آميختـه بازاريابي متناسب با اهداف و استراتژي هاي بازاريـابي بنگـاه اسـت . بررسـي پيـشينه تحقيقـات انجام گرفته رايج حاکي از آن ا ست کـه عناصـر تـشکيل دهنـده آميختـه بازاريـابي ‐از جملـه قيمت رقبا، کيفيت محصولات رقبا، ماهيـت رقابـت، پـيش بينـي فـروش، سـطح رضـايتمندی مشتريان‐ عمدتاً تصادفي، پويا، مبهم، نادقيق، کيفي و يـا نامـشهود بـوده و فهـم آنهـا نيازمنـد بهره گيري از رويکردهايي است که با ماهيـت ذاتـي ايـن نـوع متغيرهـا سـنخيت و همخـواني داشته باشد . حال آنکه در اکثر مدل هاي رايج، مساله طراحي آميخته با رهيافتي سـاختاريافته و در قالب داده هاي سري زماني فارغ از توجه به ماهيت داده ها و قضاوت هاي انساني و نيز عـدم توجه به نو ع و ميزان اثرگذاري متغيرهاي ورودي بر متغيرهاي خروجي صورت گرفته اسـت . ليکن در اين تحقيق بـا بکـارگيري رويکـرد فـازي در مدلـسازي، اتکـاء بـه داده هـاي واقعـي عملکرد و تحليل آراء خبرگان؛ خلاء ياد شده تا اندازه زيادي مرتفع شده است. بدين ترتيب مقاله حاضر با بررسـي انتقـا دات وارده بـه چـارچوب هـاي مختلـف آميختـه بازاريابي از دو منظر محتوايي و فرايندي، تبيين روش هاي مختلف تعيين عناصر تشکيل دهنده آميخته و آنگاه طراحي و بسط مدل پيشنهادي متناسب با يک نام تجاري و يک خط محصول متمايز‐ و نه در سطح کل بنگاه ‐ نشان مي دهـد کـه شـيوه جديـد بکـا ر گرفتـه شـده تناسـب بيشتري با فضاي نوين کسب وکار و استراتژيهاي بازاريابي بنگاه دارد.