اﻣﺮوزه، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎ در ﺷﺮاﯾﻂ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺣﻔﻆ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﻣﺎ ﻣﺸﮑﻞ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ آن ﻫﺎ ﻧﻤﯽ داﻧﻨﺪ ﭼﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ در اﯾﺠﺎد ارزش ﺑﺮﻧﺪ آن ﻫﺎ در ذﻫﻦ ﺑﯿﻤﺎران دﺧﺎﻟﺖ دارد و ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ارﺗﻘﺎء ﺟﺎﯾﮕﺎه آن در ذﻫﻦ ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ، ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺮ ارزش وﯾﮋه ﺑﺮﻧﺪ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن و ﺑﺮرﺳﯽ رواﺑﻂ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ در ﻗﺎﻟﺐ اﻟﮕﻮي ﮐﺎرﺑﺮدي ﺑﻮد. روش ﮐﺎر ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدي ﺷﺎﻣﻞ اﻓﺮادي اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﺎزه ي زﻣﺎﻧﯽ ﺷﺶ ﻣﺎه از اﺳﻔﻨﺪ اﻟﯽ مرداد سال 94 در یکی از ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎي ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺗﺤﺖ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻫﺎي ﺑﺴﺘﺮي ﺑﻮده اﻧﺪ. روش نمونه گیری خوشه ای در دسترس و تعداد اعضا نمونه 388 بود. داده های گردآوری شده از طریق پرسشنامه با نرم افزار های SPSS19 و smartPLS2.0 تحلیل گردید.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: نتایج ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ارزش وﯾﮋه ﺑﺮﻧﺪ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺗﺪاﻋﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﮐﯿﻔﯿﺖ ادراك ﺷﺪه، اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ، ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ و وﻓﺎداري ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ، آﮔﺎﻫﯽ از ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﺪاﻋﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﺗﺪاﻋﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ادراك ﺷﺪه، ﮐﯿﻔﯿﺖ ادراك ﺷﺪه ﺑﺮ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ، اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ، ﺗﻌﻬﺪ ﺑﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﺮ وﻓﺎداري ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻌﻨﺎداري دارد. ﺗﺄﺛﯿﺮ آﮔﺎﻫﯽ از ﺑﺮﻧﺪ ﺑﺮ ارزش وﯾﮋه ﺑﺮﻧﺪ ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺒﻮد.
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮي: ﺑﺮاﺳﺎس ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻣﯽﺗﻮان اﻇﻬﺎر ﻧﻤﻮد ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ ارزش وﯾﮋه ﺑﺮﻧﺪ و اﻧﺠﺎم اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﻤﻦ اﯾﻨﮑﻪ وﻓﺎداري ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ ارزش ﺑﺮﻧﺪ ﺧﻮد را ﻧﯿﺰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ارﺗﻘﺎء دﻫﻨﺪ.