نظریه انگیزهی خدمت عمومی (PSM) به عنوان یکی از موضوعات کلیدی مدیریت دولتی نوین، بر این اساس استوار است که انگیزه های کارکنان و مدیران بخش عمومی با انگیزهی همتایان آنها در بخش خصوصی متفاوت است. شناخت انگیزهی خدمت عمومی مدیران موفق بخش دولتی و رابطه ی آن با سایر متغیرهای تعیین کننده مثل تعهد سازمانی و خشنودی آنان می تواند به تهیهی الگوی بومی مدیریت منابع انسانی منجر شود که با تکثیر و بهره برداری از آن در سایر سازمانهای بخش دولتی، قابلیت خدمات رسانی به ارباب رجوع و تحقق برنامه های راهبردی این بخش افزایش می یابد. این مقاله ضمن بررسی اجمالی ادبیات نظری موضوع، به سنجش میزان انگیزهی خدمت عمومی مدیران سازمانهای دولتی شهر کرمان و رابطه ی آن با خشنودی و تعهد سازمانی آنان می پردازد. داده های پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه از بین یک نمونه ۱۲۳ نفری از مدیران سازمانهای دولتی شهر کرمان به روش طبقهای تصادفی گردآوری و از طریق آزمونهای همبستگی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده از تحقیق حاکی از بالا بودن انگیزهی خدمت عمومی در میان مدیران مورد مطالعه و وجود رابطهی معنی دار بين عامل انگیزهی خدمت عمومی و تعهد سازمانی است. اما بین انگیزهی خدمت عمومی و خشنودی مدیران مربوطه، ارتباط معنی داری به دست نیامد.