از آنجا كه پيدايش بانكداري الكترونيك در ايران امري تقريباً جديد است، مقابله با مقاومت مشتريان نسبت به پذيرش اين فناوري اهميت بالايي دارد. بانك سامان به عنوان اولين بانك ارائه دهنده خدمات الكترونيك براي حفظ پيشرو بودن در اين عرصه بايد تلاش كند تا در پذيرش ابزارهاي بانكداري الكترونيك از سوي مشتريان مقدم باشد؛ بنابراين بايد زودتر از سايرين عوامل مؤثر را با تمركز بر مشتريانش شناسايي و موانع پذيرش را برطرف سازد. هدف اين مقاله، شناسايي عوامل مؤثر بر پذيرش ابزارهاي بانكداري الكترونيك از سوي مشتريان بانك سامان است. بدين منظور با استفاده از مدلهاي موجود در ادبيات، متغيرها و عوامل بالقوه تأثيرگذار در پذيرش بررسي شده، پرسشنامه اي طراحي شده است. تجزيه وتحليل داده ها براساس آمار توصيفي و مدلسازي معادلات ساختاري و با استفاده از نرمافزارهاي SPSS و LISREL انجام شده است. نتايج نشان ميدهد، عوامل مفيد بودن، سازگاري، سهولت استفاده و شرايط تسهيل كننده تأثير معناداري بر پذيرش هر چهار ابزار بانكداري الكترونيك يعني كارت بانك، تلفن بانك، اينترنت بانك و موبايل بانك دارند. همچنين عامل ريسك پذيري نيز در پذيرش موبايل بانك تأثير معنادار دارد و در پذيرش كارت بانكي نسبت به اينترنت بانك و تلفن بانك تأثير ناچيزي دارد كه اين امر تفاوت بين ابازر كارت و بانكي و ابزارهاي جديد بانكداري الكترونيك يعني تلفن بانك، موبايل بانك و اينترنت بانك را نشان ميدهد.