به دلیل ورود تجارت به بازارهاي مجتمع و یکپارچه که از کانالهاي ارتباطی بدون سیم و وسیله هاي ارتباطی قابل حمل از جمله تلفن هاي موبایل استفاده میکنند، محیط تجارت الکترونیک هر روز در حال پیچیدگی و پویایی بیشتر است. ایدههاي نو و بدیع تجارت الکترونیک پویاي امروز میتواند روشها و مدلهاي کارا و مفیدي در معاملات تجاري، مخصوصا در مرحله شناسایی نیاز، تبلیغات، شناسایی محصول و عرضهکننده آن، انجام مذاکره و توافق، ارائه دهد. یکی از راهحلهاي تجارت الکترونیک، به کارگیري عاملهاي نرم- افزاري تبلیغاتی با قابلیت یادگیري و تصمیمگیري هوشمندانه است، که میتوانند در خرید و فروش، ارائه پیشنهاد در مناقصهها و حراجها، مذاکره و عقد قرارداد به کار گرفته شوند. عاملهاي نرمافزاري تبلیغات هوشمند، واسطههایی هستند که آرزوي بشر را براي انجام خودکار بسیاري از فعالیتها در تجارت محقق نمودهاند. عاملها براي انجام خودکار کارهاي وقتگیر و تکراري کاربران، جستجوها، توصیه ها و همچنین بازیابی و مدیریت اطلاعات کسبشده براي فرایند خرید و فروش به کار گرفته می شوند و همچنین در توسعه و گذار مراحل گوناگون فرایند رفتار خرید مشتري، از روش سنتی به روشهاي سازگار با تجارت مدرن الکترونیک بسیار موثر بودهاند. در این مقاله سعی بر تعریف اثر تبلیغات در بهبود و کیفیت فعالیت تجاري به شکل الکترونیکی درایران می باشد. همچنین با تمرکز بر تجارت الکترونیک در انواع فروشگاههاي اینترنتی، حراجهاي برخط و تجارت b2b در هر کدام از این فرایندها تشریح می شود