در محیط رقابتی و پرچالش امروزی سازمان ها بیش از هر چیز به ایجاد روابط پایدار و سودآور با مشتریان تاکید میکنند. بازاریابی سنتی در تئوری و عمل، همواره بر جذب مشتریان جدید و فروش تاکید می کرده است. اما امروزه این دیدگاه تغییر یافته و واقعیت های جدیدی پیش روی شرکت ها گشوده شده است. ترکیب جمعیتی جوامع در ابعاد مختلف دچار تغییرات بارزی شده است. از سوی دیگر رفتار شرکتهای رقابت بسیار پیچیده شده و تعداد زیادی از صنایع با مازاد ظرفیت روبرو هستند. بنابراین دیگر شرکتها نمیتوانند به جذب مشتریان جدید همانند گذشته بپردازند. در چنین فضایی، بازاریابی نوین، شرکتها را علاوه بر تلاش برای برای کسب مشتریان جدید، به حفظ و نگهداری مشتریان کنونی و ایجاد روابط دائمی با آنها رهنمون می سازد..بنابراین نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت ، عموما نکته اصلی و مرکزی فعالیت های بازاریابی شده است .وفاداری مشتری، می تواند منجر به هزینه های بازاریابی پایین تر شود، مشتریان بیشتری را جذب کند و روی معامله موثر باشد .به علاوه، مشتریان وفادار، تبلیغات دهان به دهان را به سرعت رواج داده، با استراتژی های رقیبان مقابله میکنند و فواید بیشتری را ایجاد میکنند.در همین راستا در این مقاله ابتدا ضمن بررسی مفاهیمی شامل مدیریت ارتباط با مشتری، وفاداری مشتری و وفاداری به برند به بررسی اشتباهات رایج در این حوزه پرداخته خواهد شد