این مقاله نخست نگرشی کلی درخصوص وفاداری مشتری ارائه می دهد .سپس بر مبنای مدلی که در زیر آمده است، متغیرهای مهم جهت مطالعه بیشتر در یکی از بانکهای ایرانی، استخراج گردیدند. نظر به اینکه بانک تجارت برای مطالعه موردی انتخاب شده است،۲۰۰ پرسشنامه توزیع شد که از این تعداد۱۸۰ مورد جمعآوری شد و از تعداد مذکور۱۷۲ عدد قابل قبول بودند. بر مبنای اطلاعات موجود نخست نتایج آمار توصیفی گزارش گردید. سپس با استفاده از آمار فرضیات با استفاده از نرمافزارSPSS 15.0 همراه استعانت از روش آماری مورد بررسی قرار گرفتند. بر مبنای یافته ها فقط فرضیات۱۰،۸،۷،۴و۱۱ تایید گردیدند ولی که سایر فرضیات(۱،۲،۳،۵و۹) پذیرفته نشدند.