هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مشاوره شغلی مبتنی بر رویکرد چند محوری بر خودکارآمدی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ناحیه 4 کرج بود که در سال تحصیلی 91-1392 در این ناحیه مشغول به تحصیل بودند. نمونهگیری در این پژوهش به صورت تصادفی خوشهای صورت گرفت. بدین صورت که از بین مدارس پسرانه مقطع متوسطه ناحیه 4 کرج 4 دبیرستان انتخاب و پس از انتخاب پرسشنامه خودکارآمدی در بین آنها توزیع و 92 نفر از افرادی که نمره پایینی در این آزمون گرفتند به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه آزمایش و کنترل 15 نفری جایگزین شدند. سپس الگوی چند محوری به مدت 8 جلسه در مورد گروه آزمایش اجرا شد.
گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل با استفاده از نرم افزار spss16 و با روش تحلیل کوواریانس یکمتغیری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیر خودکارآمدی حرفهای تفاوت معنیداری وجود دارد ) p<0.05 (. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مشاوره شغلی مبتنی بر رویکرد چند محوری، خودکارآمدی دانشآموزان را افزایش داده است.
واژگان كلیدي: مشاوره شغلي مبتني بر الگوي چند محوري, خودكارآمدي شغلي