در خصوص ايجاد تحول اداري در نظام اداري تا کنون اقدامات متعددي صورت پذيرفته است. يکي از اين اقدامات هفت برنامه تحول اداري دولت هشتم است، که در سال 1381 تصويب و به سازمانها ابلاغ شده است. يکي از مهمترين آن برنامه ها، برنامه ((ارتقاء و حفظ کرامت مردم در نظام اداري ))مي باشد. بنا بر گفته مسئولين اجراي طرح، سازمانها در رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده آن با مشکلات و موانعي روبر هستند. در تحقيق حاضر اين برنامه پس از گذشت 6 سال از اجراي آن مورد آسيب شناسي قرار گرفته است. در واقع هدف از تحقيق حاضر شناسايي موانع اجراي طرح تکريم ارباب رجوع است. به همين منظور با توجه به مؤلفه هاي اهداف ، 4 فرضيه اصلي و 8 فرضيه فرعي تهيه شد. جامعه آماري هدف سازمانهاي دولتي که طرح تکريم را اجرا کرده اند مي باشد. کارکنان و ارباب رجوع 6 سازمان دولتي به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه داده هاي تحقيق جمع آوري و با آزمون آماري (one sample t-test) فرضيه ها آزمون شدند. در نهايت 4 مانع اصلي و7 مانع فرعي مورد شناسايي قرار گرفت. و براي رفع آنها پيشنهاداتي در انتهاي تحقيق ارائه شده است.
کليد واژه ها: آسيب شناسي، تکريم ارباب رجوع، رضايت مراجعين، سيستم بازخور، پايگاه اطلاع رساني