تعداد دانلودها 15936
تعداد پایان نامه 1425
تعداد مقاله 3565
بارگذاری شده5365
  • دانلود مقاله مدیریت دولتی
  • دانلود پایان نامه
  • دانلود پرسشنامه
  • دانلود طرح کسب و کار(BP)
  • دانلود کتاب
  • دانلود مقاله حسابداری
  • دانلود مقالات مدیریت بازرگانی
  • مقالات تحقیقات علمی
  • مقالات اقتصاد

امروزه با توجه به افزایش روزافزون تجارت بین الملل در سطح جهانی و فراگیر شدن این مسئله در میان اغلب کشورها، و هم چنین با عنایت به این موضوع که کشورها قادر نمی باشند به تنهایی تمامی منابع و امکانات مورد نیاز خویش را تأمین نمایند، ضرورت نیاز به تجارت با سایر کشورها پیرو آن و موضوع رقابت در بازار یک کالا مطرح می گردد . 

در عرصه رقابت گاهی ممکن است کشورهای قدرتمند و توسعه یافته جهان در مقابل سایر کشورها شیوه هایی را به کار گیرند که از رقابت سالم دورافتاده و روش های تجارتی مکارانه و ناسالم را برای دستیابی به سود اعمال نمایند، وضعیت مذکور در تجارت بین الملل همواره وجود داشته است و رو به افزایش می باشد؛ در این باب می توانیم به دامپینگ که همان بازارشکنی است اشاره نماییم ؛ بازارشکنی به عنوان یکی از نتایج منفی تجارت آزاد می باشد و زمانی رخ می دهد که صادرکننده خارجی کالایی را با قیمتی پایین تر از قیمت فروش همان کالا یا کالای مشابه در بازار داخلی خود ، در بازار کشور دیگر به فروش برساند. تجارت آزاد علیرغم این که امتیازات فراوانی با خود به همراه دارد لکن گاهی ممکن است برای کشورهای در حال توسعه، مخصوصًاً بخش صنعت آن ها، تهدیداتی جدی را پیش آورد که دامپینگ به عنوان در شمار این خطرات می باشد. 

بازارشکنی منجر به افزایش انحصار و جهت گیری بازار به سمت انزوا می گردد و از سویی دیگر بر روی کاهش سهم بازاری بنگاه های داخلی و نیز خسارت به آن ها، تأثیرگذار است. با عنایت به این موضوع که در صورت پذیرش تجارت آزاد ناشی از الحاق به سازمان تجارت جهانی، الزام کاهش تعرفه های گمرکی وجود دارد، این امکان وجود دارد که در برخی موارد کشورها با خطر دامپینگ مواجه شوند؛ از این رو صنایع داخلی نیازمند حمایت ازطریق ابزارهای حقوقی می باشند. وجود مقررات خاص ضد دامپینگ باعث می گردد دست اندرکاران تجارت خارجی و بازرگانان بین المللی با آگاهی از حقوق خود به دفاع از این حقوق بپردازند. در زمینه شناسایی و وضع مقررات ضد دامپینگ، سازمان تجارت جهانی (World Trade Organization) اقداماتی را انجام داده است. درایران به جز قانون امور گمرکی (1350، قانون الحاق ایران به موافقت نامه راجع به نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای در حال توسعه 1370) و چند ماده پراکنده دیگر، قانون خاصی برای مقابله با این معضل مخرب وجود ندارد؛ ناکافی بودن مقررات و ساز و کارهای حقوقی کشور در این زمینه ما را بر آن داشت تا به مطالعه تطبیقی روش های ضد دامپینگ در نظام حقوقی ایران و اتحادیه اروپا بپردازیم .

فرمت فایل: PDF
تعداد صفحات: 42
سال انتشار: 1393
قیمت: 4,000 تومان
خرید و دانلود

ارتباط با ما

  • شماره پشتیبانی برای ارتباط از طریق
  • واتساپ: 09925245046
  • پست الکترونیک: acapaper3.gmail.com
  • کانال تلگرام: acapaper_group
  • پیج اینستاگرام: acapaper_group

ارتباط با ما

با ما در ارتباط باشید
فایل تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود سریع