توسعه سريع فناوري ارتباطي بیسيم باعث توسعه تجارت سيار به عنوان يك كاربرد ويژه براي سازمان ها و مشتريان شده است. موبايل بانك يكي از انواع رايج تجارت سيار است كه به مشتريان امكان می دهد در مكان های مختلف و با وسيله ای ساده و قابل دسترس ،عمليات بانكي شان را انجام دهند. هرچند اين خدمت در داخل كشور به عنوان يك سيستم نوپا مورد توجه قرار گرفته است، اما يكي از مهم ترين مشكلات توسعه آن، عدم پذيرش استفاده عملي آن توسط كاربران است. هدف اين پژوهش، شناسايي عوامل مؤثر در پذيرش فناوري موبايلبانك از سوي مشتريان بانك ها است. براي اين منظور، ضمن مطالعه پيشينه علمي و توجه به مدل پذيرش فناوري، مدل جامعی براي شناسايي عوامل مؤثر بر پذيرش موبايلبانك تدوين شده و در جامعه مشتريان بانك های شهر تهران آزموده شده است .براساس نتايج به دستآمده، جنسيت در ميزان سودمندي درك شده4 و سادگی درك شده