همان طور که میدانیم آموزش و پرورش از جمله مهم ترین نهادهایی است که در درون هر کشوری به فعالیت میپردازد و همچنین نقش کلیدی در رشد و ارتقای سطح علمی دانش پذیران در سنین مختلف ایفا میکند , لذا بروز کردن این نهاد از لحاظ علمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.دراین راستا نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان اهمیت پیدا میکند . در این مقاله سعی شده است تا تاثیرعوامل انگیزاننده بر پیاده سازی چرخه دانش در میان کادر اجرایی و دبیران شاغل در دبیرستان های دخترانه منطقه 1 تهران مورد واکاوی قرار گیرد و همچنین دو مورد از فاکتورهای مربوط به عوامل انگیزاننده که شامل فرهنگ سازمانی که خود از چهار زیر بخش )مشارکت ،انطباق پذیری ،درگیری و رسالت (تشکیل شده است و پاداش های انگیزاننده که به عنوان یک فاکتور جداگانه بررسی میشود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و تاثیر هرکدام از آنهابه طور جداگانه بر روی یکی از اجزاء چرخه دانش به نام استفاده )کاربرد ( دانش بررسی شده است و نتایج با استفاده از جداول آماری و نمودارها مورد واکاوی قرار گرفته و در انتها راه حل هایی در جهت بهبود انگیزش کارکنان در سازمان و همچنین نهادینه ساختن فرهنگ مناسب در آن ارائه گردیده است.